woensdag 11 mei 2016

Fielosophie wordt zelfstandig

Zoals beloofd, nu alles officieel in kannen en kruiken is, een laatste update over de nieuwe job. Of zelfs nog beter, het nieuwe statuut.
Sinds deze maand ben ik namelijk officieel zelfstandig geworden.
Ik zie u al fronsen; “What? Dat kind wou toch regelmaat en zekerheid en nu wordt ze zelfstandig?”
Yes indeed.

Tijdens 3 maanden thuis ben ik tot een paar vaststellingen gekomen:
1) Ik ben niet weggelopen van mijn job, maar wel van de manier waarop ik die op een bepaald moment moest uitvoeren.
2) Een deel daarvan is zeker en vast aan mezelf te wijten omdat ik blijkbaar de neiging heb om mij nogal in een bedrijf “in te graven”, daar moet ik mezelf tegen beschermen.
3) Flexibiliteit is belangrijk, een 5 dagen werkweek van 9 to 5 is dat niet perse.

Wanneer ik al die dingen naast elkaar zette en een oplossing probeerde te zoeken, kwam ik tot de vaststelling dat zelfstandig worden al mijn noden redelijk goed kon coveren.

Ik doe mijn job als producer nu op zelfstandige basis, wat het naar mijn gevoel voor een werkgever in mijn sector ook interessanter maakt. Ik hoef niet in een overheadkost terug te vallen als er geen projecten zijn, ik hoef me niet met 5 projecten tegelijk bezig te houden omdat er onderbemanning is. Ik engageer me gewoon 100% voor een project en ik voel dat ik op deze manier de passie voor mijn job weer terugvindt.

Ondertussen heb ik een afspraak met een werkgever voor een vast aantal dagen tot het einde van het jaar. Daardoor heb ik dus toch een semi zekerheid als zelfstandige (toch tot het einde van het jaar) zodat ik niet elke week in een kramp moet schieten of er wel genoeg werk zal zijn de volgende maand, een grote geruststelling.
Mijn overeenkomst is geen full time, eerder 3-4/5e, maar dat geeft mij de vrijheid om ofwel nog kleine extra jobs erbij te doen (hallo copywriting!) of gewoon thuis te zijn, afhankelijk van wat zich aandient en wat nodig is voor mijn privé-leven.

Uiteraard, er zijn zaken die als zelfstandige minder interessant zijn, maar die heb ik ook goed afgewogen ten opzichte van de voordelen in mijn geval.
Ik ben dit jaar mijn 10e jaar in televisieproductie ingegaan en heb vastgesteld dat ik op een punt ben gekomen dat zwaar carrière maken en zoveel mogelijk verdienen niet meer mijn main goals zijn.
Een goede work-life balance, gewoon uw boterhammeke verdienen en vooral iets doen en maken dat boeiend is en niet alleen maar omdat het moet, zijn voor mij op dit moment het belangrijkst.

En ik denk te mogen zeggen dat ik daar voorlopig redelijk goed in slaag. Wie had dat gedacht.

4 opmerkingen:

  1. Wauw! Dat moet echt geweldig zijn! Hier vooral door jouw blogpost met positieve ervaring ook bezig met loopbaanbegeleiding, na 11 jaar bij hetzelfde bedrijf. Voorlopig durf ik echter nog niet helemaal springen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ZA-LIG!!! Een superdikke proficiat, niet iedereen heeft het lef om zo te springen. Op een nieuw leven, met een beter evenwicht en weer wat meer passie!

    BeantwoordenVerwijderen