donderdag 26 mei 2016

De poes is op dieet.

U denkt misschien "maar kind wat een dubbelzinnige titel heb je me daar bedacht", maar niets is minder waar. De poes is gewoon waarlijks op dieet.

Vorige week was het tijd voor de jaarlijkse controle van de poes (de echte jongens, de echte) alwaar de sympathieke dierenarts sympathiek het gejengel van mijn kind probeerde te negeren, maar me wel licht berispend erop wees dat het nu toch al het derde jaar op rij was dat de poes zijn gewicht te hoog lag. Diabetes, het is blijkbaar toch ook een beduchte kattenziekte.

Het klopt dat ik mij de afgelopen 3 jaar niet bepaald heb bezig gehouden met het dieet van mijn kat. Maar het is ook niet dat onze kat er dik uitziet, het is gewoon een groot beest waardoor dat minder opvalt.

Omdat ik me plots realiseerde dat ik binnen X aantal jaren misschien massa's geld zou moeten uitgeven aan diabetespillen voor mijn kat, vond ik dat het misschien toch het moment was om de koe bij de horens te pakken. Of beter de brokken bij de kat te weg te halen.

Sinds deze week wordt het gewicht van de brokken tot op de gram afgewogen (50gram), ocharm het beest. Dat is vermoed ik bijna 2/3 minder dan wat ze ervoor kreeg. En dat hebben we geweten.

Vanaf 20u 's avonds is het eten van de poes op.
Dat betekent zielig gejengel van 20u tot 23u. Vervolgens een kleine rustpauze om dan om 3 uur 's nachts vollen bak aan de slaapkamerdeur te beginnen krabben en miauwen.

3 uur 's nachts.
Ik heb een kind van 20 maanden dat door- en soms zelfs uitslaapt, maar sinds een week worden wij dus 's nachts geteisterd, wat zeg ik, geterroriseerd, door een hongerige kater.
Ik had gehoopt dat de eerstvolgende keer dat ik wakker zou worden met een hongerige kater, er op z'n minst een flink feestje aan vooraf zou gegaan zijn, maar neen. Gewoon een gefrustreerde en hongerige kater die al een week lang wraak probeert te nemen en daar met glans in slaagt.

Dus jongens, de poes is op dieet. 
20 maanden overleefd met een kind, korte nachten, huilperiodes en moeilijke borstvoedingsperiode. 
1 week een poes op dieet en ik sta op het punt om te plooien.
Diabetespillen voor de kat, zou dat nu werkelijk zo duur zijn?

1 opmerking:

  1. Geen idee of dat nog zo is maar toen onze poes diabetes kreeg, bestond de medicatie niet in pilvorm. Wij moesten de poes twee keer per dag een insulinespuit geven in de nek. Vond de poes niet leuk. Wij hadden handschoenen nodig ... En dat los van de plakkerige plasjes overal op de vloer. Nog even volhouden zou ik zeggen!

    BeantwoordenVerwijderen