vrijdag 23 januari 2009

Humeuristisch

Er zijn zo van die ochtenden waarop ik mijn autoradio vervloek omdat er niets dan lawaai blijkt uit te komen.
Mijn oren hebben het dan ontzettend moeilijk om al wat binnenkomt juist te klasseren, waardoor het gewoon één brok lawaai blijkt te zijn.

Vaak zijn dat ook zo van die ochtenden waarop je weet dat er op je werk vanalles aan de gang is en de vermoeidheid aan het einde van de week hoge toppen scheert met een portie hoofdpijn er gratis en voor niets bovenop.
Maar goed, lawaai uit de radio dus. Zelfs StuBru kon me niet bekoren, MNM nog minder en Radio 1 praat teveel en laat ik nou net vooral geen zin hebben in het aanhoren van veel gepraat.
Gelukkig is er op zo’n momenten altijd Bart Peeters die als een rots in de branding mijn CD-speler bevolkt.
Het Vlaamse Folkluisterlied, ik word daar gelijk gelukkig van.

Alleen werd mijn groei naar innerlijke rust en geluk vanmorgen even verstoord door het vraagstuk van mijn ochtend:
Bart Peeters zingt: “Heel de mensheid uit haar dak”.
En ik vroeg mij geheel plots en toevallig af waarom “de mensheid” vrouwelijk is?
Versta mij niet verkeerd, ik vind dat voorzekers positief, maar ik kan niet in onwetendheid blijven leven op een dag waarop lawaai en hoofdpijn het begin van mijn ochtendautorit was.

4 opmerkingen:

  1. Wij leerden altijd: woorden waarvoor je in het dialect 'ne' of 'nen' kunt plaatsen zijn mannelijk, de overige vrouwelijk. Bijvoorbeeld: ne man, nen boom zijn overduidelijk mannelijk. En aangezien ne mensheid bij mijn weten niet echt voorkomt, is het vrouwelijk. Blijft dan wel de vraag waarom woorden waarvoor je in het dialect ne of nen kunt plaatsen nu per se mannelijk moeten zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Alles waar 'heid' achter staat, is vrouwelijk bij mijn weten. Zoals gezondheid, kaalheid, domheid, aardigheid. Waarom dat zo is? Goeie vraag..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dus koppigheid is ook vrouwelijk dan ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In theorie is ze vrouwelijk. In de praktijk kan ze ook mannelijk zijn, zoals alles met 'heid' dus. Behalve menstrueerbaarheid en 'heden' uit die sector. Daar zitten wij exclusief mee opgescheept..

    BeantwoordenVerwijderen